case Hultafors

Kund:
Hultafors Group

Uppgift:
Business Intelligence

I Hultafors Group ingår ett antal klassiska, välkända, varumärken. Där finns självklart tumstockarna från Hultafors, störst i världen på området, men också hammare och yxor. Där finns de banbrytande arbetskläderna från Snickers Workwear och stegarna från Wibe. Alla är de stora på sina respektive marknader och alla säljs de över hela världen.

“Alla våra bolag i olika länder gör det ganska knepigt att hålla ihop all information och få en klar bild av verksamhetens utveckling. Det gäller att snabbt få fram koncernförsäljningsstatistiken och koncernmarginalerna så att vi ser vad vi tjänar. Detta ligger i sin tur till grund för analyser av hur det går för de olika produkterna på de olika marknaderna, berättar Kerstin Solbu, Group Business Controller på Hultafors. För att ta fram rätt information och presentera den på ett bra sätt använder Hultafors Group ett business intelligenceverktyg från QlikView som Infozone Intelligence utvecklat.”

“Den stora utmaningen är förstås att analysera och sedan presentera informationen på ett sådant sätt att de viktigaste detaljerna går snabbt att uppfatta. Det handlar om att hitta viktiga avvikelser och intressanta trender som bör uppmärksammas och där vi kanske måste agera åt ena eller andra hållet.  – Idag kan de som behöver siffror hämta dem själva via verktyget. Givetvis med olika behörigheter när det gäller vad de kan se. Idag har vi omkring 45 användare men antalet stiger hela tiden i och med att nya nivåer får tillgång till verktyget.”

Hultafors har nu en så kallad dashboard till sin hjälp. En skärmbild som visar en bild av hur det står till med företaget med tydliga markörer för avvikelser. Från denna går det att med några klick ta sig ned till artikelnivå för att titta närmare på det som avviker.

“Verktyget har givit oss nya möjligheter att minimera antalet felaktiga slutsatser men också möjlighet att se vad olika situationer skulle kunna ge för resultat. Det är ju väldigt mycket information som ligger till grund för de olika analyserna som det skulle vara omöjligt att få en bild av utan detta verktyg.”

Reaktionerna har överlag varit mycket positiva, främst för att verktyget är snabbt och bra. Folk tar verkligen till sig detta system och försöker få ut vad de kan av det, troligen för att det är så lättarbetat och för att det går att få ut så mycket användbar information ur det.

“Samarbetet med Infozone har under hela resan fungerat mycket bra. Det viktigaste har varit att de förstått situationen och kunnat ta fram lösningar som givit oss precis den information vi eftersökt, ibland presenterad på ett sätt som vi själva inte visste att vi behövde förrän de tog fram det åt oss. På Infozone finns en djup erfarenhet som resulterar i information som gör oss effektiva, en bra kombination.”