Sanofi

Category
Business Intelligence, Kundcase

Kundcase: Sanofi

Förbättra prestandan genom förenklade och kraftfulla användargränssnitt

Idag utvecklas företagen snabbare än någonsin. Vi måste agera snabbt för att hålla jämna steg med utvecklingen. Ny teknik och nya datakällor gör det möjligt att spåra och mäta nästan alla tänkbara KPI:er. Men varför är det så bra med tillgång till information om det inte är klart och genomförbart? Ta del utav hur våra kollegor hjälpte Sanofi i USA.

”Innan Infozone, var det svårt att se data genom en enda väg”

Chefer behöver idag se data på nya sätt som tillåter dem att vara mer proaktiva, avgörande och effektiva. Mark Fleming, Senior Director of Field Force Automation för Sanofi. Mark driver all teknik internt inklusive CRM, rapportering och support. Mark är ytterst ansvarig för säljteamets effektivitet med de verktyg som finns.

”Aktuella, korrekta och genomförbara visualiseringsverktyg som kan förenkla informationsflödet är avgörande för att ligga steget före i utvecklingskurvan.” Mark Fleming – Senior Director of Field Force Automation, Sanofi

Sanofi Field Coaching Report (FCR) är ett viktigt verktyg för att hjälpa säljteam förbättra sin prestanda. Rapporterna mäter hur effektiva chefer och säljare är på att ge och ta emot coaching inom området. Att få en snabb överblick av arbetslaget och de tusentals individer var förut inte möjligt. Den viktigaste frågan Mark stod inför i utvecklingen av Sanofis, var att människor helt enkelt inte använde programmet.

Vårt system gav inte våra medarbetare den information de eftersökte. Folk behövde gräva djupt för att få något verkligt värde från FCR. De flesta behövde exportera rapporterna till ett Excel-ark för att få fram de rapporter de ville och det var för problematiskt och tidskrävande. Med Infozone på plats, blev spårningen och dess prestanda för att söka information mycket lättare, säger Mark Fleming.

Varje gång en säljchef följer med sina säljare ut på fältet anger de vägledande information för att de ska klara arbetet i FCR. Denna information uppdateras och visas dagligen i Infozone`s dashboard.

Detta ger Sanofi´s regionala säljchefer en mycket klarare uppfattning om vilka teams som är mest effektiva och som kan finna de faktiska händelserna när det gäller specifika betyg, kommentarer och feedback. Idag har regionala säljchefer möjlighet att snabbt utvärdera kvaliteten på sin coaching över alla säljchefer i distrikten. Vad mer kan de utveckla för att nå specifika resultat?

Innan den nya rapporten tog det ca 10 minuter att hitta det vi letade efter, nu tar det 10–30 sekunder. Vi nyttjade dessa rapporter till ca 10% och nu använder vi systemet till 100%, säger Mark Fleming.

Infozone arbetade nära Sanofi med de identifierade lösningar Sanofi önskade. Den data som Sanofi nu använder skapar tillgänglighet och gör de framgångsrika. Infozone lyssnade noga på Sanofis behov som beskrevs utav deras interna företagsledare samt av Mark Fleming. Vi hjälpte till att ge dem en bättre känsla för information och visualisera det på ett sätt som bidrar till att göra data relevant, tillgängligt samt genomförbart. 

”Shima Auzins och Infozone User Experience team i USA designade om FCR dashboard så att vi snabbt och lätt kunde läsa av nyckeltal. De tankar och idéer Shima och hennes team tog fram bidrog till en förbättrad användarupplevelse samt ett förenklat användargränssnitt. Vår VP på försäljning älskar rapporten. Det ger tre nivåer av ledarskap en snabb överblick av hur organisationen fungerar.”